سفارش تبلیغ
صبا ویژن




























مهندسی ماشین های کشاورزی (زندگی)

یکی از مهمترین مسایل برای کشاورز و یا یک سازمان کشاورزی، انتخاب ماشین مناسب برای امور مربوطه می باشد تا در مراحل بعدی برای استفاده و نگهداری از آن مشکلات کمتری داشته باشد.
    در شرایطی که خریدار امکان انتخاب ماشینی که انواع آن در بازار وجود دارد را داشته باشد توجه به نکات کلی زیر می توانند بسیار مفید باشد:

در نظر گرفتن مارک تجاری ماشین ها

    مارک یا علامت تجارتی عبارت است از علامت انحصاری، طرح یا علامت ثابت و مشخص به کار رفته توسط یک کارخانه یا تاجر و یا بازاری که برای مشخص کردن کالاهایش از کالاها و محصولات مشابه سایر سازندگان یا فروشندگان، مورد استفاده قرار می گیرد. اکثر کشورها موقعیت خاص چنین علامتی را پس از به ثبت رسیدن آن بر طبق قانون، محفوظ نگاه می دارند.
    اهمیت مارک تجاری در انتخاب ماشین های کشاورزی از این جهت است که می تواند نشان دهنده ی موقعیت یک نوع ماشین در بازار باشد.
    در صورتی که ماشین از علامت تجارتی و سابقه ی خوبی برخوردار باشد، بهتر می توان اطمینان حاصل کرد که سازنده ی این ماشین ها برای مدتی تمام ماشین یا بعضی از قطعات آن را تضمین می نماید. تضمین نمودن به این معنی است که در صورتی که در طول زمان مشخص پس از خرید، عیبی در ماشین پیدا شود، سازنده موظف به بر طرف نمودن آن عیب خواهد بود که این حالت ممکن است در بین تمام سازندگان عمومیت نداشته باشد. بنابراین در هنگام انتخاب و خرید یا قضاوت در مورد ماشین، سازنده ی آن را نیز در نظر داشت، لذا علامت تجاری با توجه به سابقه، می تواند تا حدودی راهنمای مناسبی باشد.
    توجه به نام تجاری
    نام تجاری به طور کلی از مارک تجارتی متفاوت است و عبارت است از نام یا عنوانی که به وسیله ی کارخانه دار برای یک نوع محصول تولیدی اش انتخاب می شود تا اینکه آن ماشین یا محصول تولیدی را از سایر ماشین های مشابه جدا و مشخص نماید. یک نام تجارتی مشهور و شناخته شده برای یک ماشین از نظر میزان فروش بسیار پر اهمیت است و استفاده از نام های تجارتی در صنایع ماشین های کشاورزی به طور قابل ملاحظه ای در جهت انتخاب مدل های مختلف ماشین استفاده می شود و مناسب نیز می باشد.
    در نظر داشتن مدل های مختلف از یک مارک یا نام تجاری
    مدل در ماشین های کشاورزی می تواند نشان دهنده ی یک نوع ماشین، یک اندازه، یک طرح اصلاحی یا جدید از یک ماشین قدیمی یا یک ماشین جدیدی برای هدفی بخصوص یا ترکیبی از چند فرم مخصوص ماشین باشد. مشخصه های مدل می تواند به وسیله ی یک سری اعداد یا حروف یا ترکیبی از هر کدام تعیین گردد. به عنوان مثال یک کمباین با مدل SP-12 می تواند نشان دهنده ی این باشد که این ماشین self propelled یا خودگردان و عرض برش آن 12 فوت است. بنابراین در هنگام انتخاب ماشین های کشاورزی، معروفیت مدل های موجود نیز می تواند کمکی جهت انتخاب بهتر باشد.
    توجه به مساله تعمیرات و خدمات پس از فروش
    قبل از خرید هر ماشین باید به در دسترس بودن مراکز تعمیراتی آن و نحوه ی خدمات پس از فروش توسط فروشنده توجه ویژه ای داشت. در غیر این صورت ممکن است در انجام کار وقفه های طولانی ایجاد شود، بخصوص در امر کشاورزی که فاکتور زمان برای انجام عملیات بسیار محدود و مهم می باشد. بنابراین یکی از موارد بسیار ضروری در هنگام خرید ماشین، در نظر داشتن این مساله است که آیا قطعات یدکی مختلف ماشین برای انجام تعمیرات وجود دارد و به طور کلی خدمات پس از فروش ماشین مورد نظر مناسب است یا خیر؟ و با در نظر گرفتن این مسایل باید اقدام به خرید ماشین کرد.
    طرح ماشین
    سازندگان و کارخانه داران مختلف، سری مشابه از ادوات و ماشین های کشاورزی را روانه ی بازار می نمایند ولی این ماشین ها کاملا مشابه همدیگر نیستند و این همان اختلافی است از ترتیب قطعات متشکله که طرح هر ماشین را می سازد.
    در بررسی ساختمان کلی ماشین باید به شماره ی دنده ها، نقاط در معرض شکستگی یا پارگی، یاتاقان ها، سهولت روغن کاری، تنظیمات ماشین، وسایل و محافظت های ایمنی، سهولت عملکرد و... توجه ویژه نمود و به طور کلی باید دقت کرد آیا فرم و وضع ظاهری یک ماشین بدون اینکه راندمان و درجه مقاومتش کاسته شده باشد، جالب توجه است یا خیر؟
    راحتی کار و استفاده از ماشین و آسانی انجام تنظیمات
    سهولت کار با ماشین های کشاورزی یکی از موارد بسیار مهمی است که در هنگام خرید ماشین باید مد نظر باشد. ماشین های کشاورزی زیادی وجود دارد که ظاهرا مطلوب به نظر می رسند ولی یک مقدار قدرت و نیروی انسانی غیر ضروری برای این کار و استفاده موفقیت آمیز از آنها مورد نیاز است که در هنگام انجام کار در چندین ساعت مداوم باعث خستگی بیشتر راننده یا اپراتور می شود و ممکن است در هنگامی که ماشین در حال کار است به راحتی قابل تشخیص نباشد. گاهی نیز برخی از ماشین های کشاورزی تنظیمات پیچیده و زیادی دارند که این مساله هم ممکن است برای کشاورز مشکلاتی را به وجود بیاورد. یک ماشین کشاورزی خوب باید علاوه بر راندمان، استحکام و توان اجرایی بالا، دارای سادگی در تنظیمات و سهولت عملکرد برای کاربر باشد.
    از آنجا که برخی از اپراتورهای ماشین های کشاورزی وقت کافی صرف تنظیمات ضروری ماشین نمی کنند، این مساله باعث معیوب شدن و فرسودگی زودهنگام ماشین می شود. یکی از مهمترین مسایل برای رفع چنین مشکلاتی، آموزش اصولی و راه اندازی ماشین توسط فروشنده به خریدار می باشد که بسیار مهم و ضروری است.
    ایمنی کار
    تحقیقات انجام شده و آمارهای موجود در خصوص تعدادی از حوادث مهلک در هر 100 هزار کارگر نشان داده است که زراعت معمولا از بسیاری از شغل های موجود در کارخانه ها خطرناک تر است، بنابراین لزوم توجه بیشتر به رعایت موارد ایمنی چه در طراحی و ساخت ماشین های کشاورزی و چه در هنگام استفاده از آنها بسیار مهم و حایز اهمیت است.
    ایمنی می تواند توسط طراحی یا مهندسی تجهیزاتی که از ایمنی کاری بیشتری برخوردارند، افزایش داده شود. از طرف دیگر وقتی کارگران و کاربران ماشین ها نسبت به کاربرد صحیح تجهیزات آموزش یافته اند، احتمال صدمه دیدنشان کمتر است و سرانجام ایمنی می تواند با اعمال مقررات حفاظتی افزایش داده شود.
    قسمت های محرک، شافت های انتقال نیرو، تیغه های برش و امثالهم باید دارای حفاظ های ایمنی برای جلوگیری از ایجاد سوانح باشند. در هنگام خرید، وجود و رعایت همه و یا بیشتر موارد فوق در ماشین های موجود را باید مورد توجه قرار داد و باید ماشینی خریداری شود که از نظر ایمنی در حد قابل قبولی باشد.
    ارگونومیک
    پیشرفت های ماشینی در کشاورزی، بسیاری از مشکلات و سختی های کارهای زراعی را بر طرف و یا کاهش داده، ولی در معدودی از امور مکانیزه از طرفی ایجاد فشارهایی بر روی کاربران ماشین های کشاورزی نموده است. به عنوان مثال می توان کار در شرایط گرد و خاک، محیط های آلوده و دودی، سوار شدن بر تراکتور به مدت زیاد و مداوم و نشستن بر روی صندلی های نامناسب و یا کار با دستگاه های نامناسب شیردوشی را نام برد.
    ارگونومیک واژه ای است که در مطالعه و بررسی عواملی که بر روی کاربر ماشین تاثیر دارد به کار می رود. یافتن اشکالات در این مورد ممکن است احتیاج به آزمایشات و بررسی های پزشکی داشته باشد. ولی آنچه مسلم است حل این نوع اشکالات بستگی کامل به مهندسی طراحی بهتر و مناسبت تر خواهد داشت.
    این بخش به علت بالا رفتن مدام سطح زندگی باید بیشتر مورد نظر قرار گیرد و وظیفه ی هر مسوول کشاورزی است که این مساله را قبل از اقدام به خرید و یا به کار بردن وسایل مکانیکی کشاورزی مورد مطالعه و بررسی قرار دهد. به طور کلی ارگونومیک مسایلی را که در رابطه انسان مشغول به کار مکانیکی و در تماس با محیط و وسیله کارش موثر هستند، مطرح می سازد (رابطه انسان، ماشین و محیط).
    این روابط و اثراتی که آنها بر روی کاربر خواهند داشت، مسلما در بالا بردن یا کاهش بازده کار او موثر هستند.
    با توجه به موارد مذکور و انتخاب ماشین از لحاظ اندازه ی مناسب جهت میزان فعالیت سالانه می توان یک انتخاب و خرید بهینه انجام داد و باعث پیشرفت امور و سهولت انجام عملیات شد.


نوشته شده در یکشنبه 89/3/9ساعت 12:22 عصر توسط یحیی خدایان نظرات ( ) |


Design By : Pars Skin


[ وضعیت من در یاهو ]

[ ?پست الکترونیک ]

[ ? پارسی بلاگ ]


» ?پیوندهای روزانه «
» لینک دوستان من «
» فهرست موضوعی یادداشت ها «
» آرشیو یادداشت ها «
» اشتراک در خبرنامه «